Конспекти занять






                                                           

                  ВІДДІЛ  ОСВІТИ, ДОЛИНСЬКОЇ  РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
                                      КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
                       «ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
                              ДОЛИНСЬКОЇ  РАЙОННОЇ  РАДИ»














                              Методична розробка
заняття гуртка «Тістопластика» на тему :
            Ліплення з солоного тіста
                  «Підкова щастя»








                                                                                Підготувала керівник
                                                                        гуртка «Тістопластика»
                                                                                Гломбіцька ЛарисаМиколаївна





                                                             2017р.














Тема: ліплення із солоного тіста «Підковка на щастя»


Мета: Навчальна: навчити виготовляти оберіг «підкову на щастя», розширити і поглибити знання дітей про підкову як символ щастя; Розвиваюча: розвивати вміння до самостійного логічного мислення; формувати просторову уяву, фантазію, спостережливість, розвивати життєві компетентності особистості; розвивати уміння відстоювати свої позиції. Виховна: виховувати естетичний і художній смак при обробці виробу, виховувати почуття задоволення від процесу і результатів роботи, бережливе ставлення до природи, повагу до звичаїв українського народу. вчити ліпити з кольорового солоного тіста, розгортати джгутик, згинати, надаючи форму підкови. Закріпити вміння, з окремих частин, ліпити троянду, або інші квіти. Розвивати дрібну моторику рук, фантазію в декоруванні виробу.


Матеріали до заняття: кольорове солоне тісто (червоне, жовте, зелене, біле, стека, дошка для ліплення, стакан з водою, пензлик, вологі серветки.

Хід заняття
І. Вступна частина
1. Активізація уваги гуртківців
Привітання. Перевірка присутніх на занятті. Перевірка готовності дітей та робочих місць до заняття.
2. Оголошення теми та завдань заняття


1) Організаційний момент
Привітання гуртківців
Сядьте діти всі рівненько.
Усміхніться всі гарненько.
Настрій на заняття візьмемо.
Й працювати розпочнемо.
2). Робота із загадкою.
- Відгадайте загадку і ви дізнаєтесь, що ми сьогодні виготовлятимемо.
Є прикмета у людей.
Щоб з успіхом впоратись.
Взяти взування коней.
Над дверима приладнати.
(Пікова)
3). Повідомлення завдань заняття

Сьогодні ми дізнаємося про значення оберегу в житті людини. Виготовлення кольорового тіста. Різні варіанти ліплення підкови та оформлення виробу.

Хід заняття.
   Правильно діти, це підкова, а хто з вас пам’ятає для чого використовується підкова?
Підкова – дуже древній символ, що володіє одночасно і захисними силами, і є символом родючості і благоденства.
   Протягом тисячоліть жоден дім не обходився без оберегу. Люди вірили, що обереги захистять їх від хвороб, «дурного ока», хижих звірів, стихійних лих та інших напастей. Уже в самій назві криється весь зміст. Збираючись у далеку дорогу, людина брала із собою оберіг, що покладені в його основу добро, віра й любов зігрівали душу, нагадували про рідний дім і зберегли. Обереги завжди мали захищати людей і їх світ від негараздів: нечисті, нещастя, злиднів, захворювань, смерті худоби, псування харчів тощо. Оберіг призначений для того, щоб створити захисне поле між своїм власником і небезпекою, магічно захистити його, зробити невидимим і невразливим до неї. Або ж відстрашити небезпеку чи наділити те, що він охороняє захисними властивостями, здатними чинити опір злу. У наш час обереги не втратили свою актуальність, напевне, тому, що бажання захистити рідних, близьких, дітей ніколи не згасне. Існує дуже багато оберегів, усі вони мають різне призначення, з різною метою створюються, але основне їх завдання не змінюється від цього. Діти , які ви знаєте обереги? Це народна лялька-мотанка, мішечок-домовичок, вишиванка, вишитий рушник, калина, верба, віночок, підковка. Розповідь про підкову, як оберіг щастя. У народі говорять, якщо найти загублену конем підкову – до щастя. Це повір’я пішло з тих часів, коли залізо було великою рідкістю, а тому будь – який металевий виріб вважався дуже дорогим, тому знайти підкову, з якої можна було б щось переплавити й виготувати для господарства – ніж, скребок чи просто цвяхи – вважалося дійсно щастям. Наші пращури кріпили підкову над дверима оселях та церквах, так як вважали що залізо дійсно не дасть лихій людині чи духу переступити поріг. Уважається, якщо прикріпити підкову ріжками до низу, то вона буде захищати від злих сил, а якщо навпаки – то стане амулетом на щастя, тобто щоб щастя капало, як в чашу. Бажано, щоб вішали підкову і господар, і господиня будинку разом. Перед тим як повісити підкову, господар і господиня разом повинні взятися за дужки підкови і вимовити такі слова: Від усякого лиха захищаємо, Все погане за порогом залишаємо.


       Обереги треба виготовлять тільки з доброї волі, щирого бажання та від чистого серця. Ніхто не може будь-кого примусити зробити оберіг. Найсильнішими вважаються ті обереги, які виготовлені родичами. Послухайте гарні слова про оберіг;
Я дарую тобі оберіг, не на згадку – на радість і долю!
Хай зігріє він сонцем поріг. Хай врятує він душу від болю.
Оберіг, оберіг, оберіг, серце матері радісний сміх.
Оберіг, оберіг, оберіг. Це до щастя безмежність доріг.

3). Актуалізація опорних знань
- Що ви знаєте про обереги? Які вони бувають?
- Чи маєте ви дома оберіг? Саме який?
- Колись ви виготовляли свій оберіг? Який?
- Кому дарували?

Ознайомлення з інструментами,матеріалами та пристосуваннями, які необхідні для роботи.

- Діти, давайте подумаємо, які матеріали ми використаємо для виготовлення оберегу «Підкова на щастя»? (шаблон, червоне, жовте, зелене, біле тісто, дошка для ліплення, стакан з водою, пензлик, вологі серветки)

Практична робота.

• Замісити тісто;
• Виліпити задуманий виріб;
• Висушити виріб;
• Розфарбувати виріб гуашшю.
• Покрити прозорим лаком.

Правила безпечної роботи під час ліплення з солоного тіста
Загальні правила для вихованців.

1. Роботу розпочинати лише з дозволу керівника
2. Не працюй несправним інструментом, використовуй інструмент лише за призначенням.
3. Не користуйся інструментом, правила користування яким не вивчені.
4. При роботі тримай інструмент так, як показав вчитель.
5. Не носи в карманах інструменти (ножиці, шила, голки, та інші колючі і різальні інструменти).
6. Інструменти та обладнання зберігай лише в призначених для цього місця
7. Будь уважним: не розмовляй, не відволікайся побічними справами.
8. Під час роботи тримай своє робоче місце в порядку і чистоті.

      Під час самостійної роботи керівник гуртка допомагає вирішити проблемні ситуації, які виникають у дітей, здійснюючи індивідуальний підхід. За необхідністю можна провести фізкультхвилинку:

(Фізхвилинка «Дощик»). Травневий раптом дощ закапав. Кап-кап-кап-кап.(Рітмічно клацаємо пальцями рук). І по калюжах ти йдеш.Так -так-так-так.(ритмічно притупуємо). Вітер шелестить листям.Ш-ш-ш-ш .(ритмічно потираємо долоню об долоню). Заховав кучері під травою.Тш-тш-тш-тш.(Ритмично потираємо долонями об коліна).Дощ сильніше застукав. Тук-тук-тук-тук. (Ритмично стукаємо вказівним пальцем однієї руки об долоню іншої). Скоро дощик зливою став. Тук-тук-тук-тук. Тук-тук-тук-тук. (Ляскаємо в долоні) Незадовго він пропав. Тук-тук-тук-тук.(Ритмічно стукаємо вказівним іншої руки об долоню). Сонце вийшло із-за хмаринки, ми протягнемо до сонця ручки. (Потягуємо руки вгору). Руки в сторони потім, ми по ширше розведемо. (Розводимо руки в сторони) Ми закінчили розминку, витягнули разом спинку. (Руки опускаємо на пояс, витягуючи спинку).

Заключна частина
Прибирання робочих місць. Якщо окремі гуртківці не встигли закінчити роботу, керівник гуртка дозволяє закінчити її деталізацію вдома




                  ВІДДІЛ  ОСВІТИ, ДОЛИНСЬКОЇ  РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
                                      КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
                       «ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
                              ДОЛИНСЬКОЇ  РАЙОННОЇ  РАДИ»












                              Методична розробка
заняття гуртка «М'яка іграшка » на тему :
                  «Смугасте тигреня»








                                                                                Підготувала керівник
                                                                        гуртка «М'яка іграшка»
                                                                                Гломбіцька ЛарисаМиколаївна





                                                             2018р.








Тема: Аналіз іграшки «Смугасте тигреня» Заготовка лекал. Підбір хутра, тканини. Виготовлення викройок.


Мета: Ознайомити учнів з матеріалами для виготовлення іграшки, формувати уявлення про якість виробу, навчити добирати матеріал та виконувати оздоблення іграшки. Розвивати пізнавальний інтерес, естетичні нахили учнів, сприяти розвитку, збагаченню мови, уваги, пам’яті, оволодіння логічними операціями.


Тип заняття: Комбінований.


Форма заняття: теоретична і практична.


Матеріали: наглядні посібники, набір лекал, картонний папір, олівці, швацька крейда (мило), тканина, хутро.


Інструменти: Ножиці.



Хід заняття.


I.Організаційний момент.


Підготовка робочих місць. Організація гуртківців до роботи (з’ясування емоційної готовності вихованців до заняття).


1.Активізація уваги гуртківців.


Керівник: Діти, перед тим як я повідомлю вам тему нашого заняття пропоную вам вправу « Спіймай мій настрій». Ми працюватимемо в парах. Ви виконуватимете дії, які я вам запропоную.


Посміхніться одне одному «зніміть» посмішку зі свого обличчя та подаруйте своєму сусідові. «Прийміть» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Зобразіть на обличчі ще будь яку емоцію, «подаруйте» цю емоцію своєму товаришеві (здивування або враження від чогось, захоплення, зачарування, цікавість, радість).


- Настрій став кращим?


- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?


Всі ми разом постараємося виконати ваші побажання, а для цього нам потрібно говорити чітко, слухати уважно, сидіти рівненько.


2.Повідомлення теми і мети.


Сьогодні на занятті, я чекаю від вас співпраці, уміння спостерігати, робити висновки,узагальнювати. Усі отримані знання збагатять ваш інтелект. Звертаю увагу, що отримані на занятті знання та уміння знадобляться вам у різноманітних життєвих випадках чи при виготовлені сувенірів або подарунків, чи при догляді за власним одягом тож вирушаємо в країну знань.


Як завжди перш ніж повідомити тему, хочу загадати вам загадку:


Він такий смугастий,


він такий ікластий.


Найстрашніший у тайзі,


Перед ним тремтять усі.


Як роззявить пащу: игрр!


Називають звіра …


(Тигр)


Так, це тигр. А давайте пригадаємо які мультики ми пам’ятаємо з участю тигрика.


Я в дитинстві дуже любила дивитися мультик «Мауглі».


Вихованці пригадують сучасні мультики: «Мої друзі Тигруля і Вінні», «Вінні та Лалигі святкують Геловін», улюблений мультик усіх дітей про надзвичайні пригоди дівчинки Маші «Маша і ведмідь».


Керівник: До речі, а чи ви знаєте, що тигр найважча з диких кішок, але різні його підвиди сильно різняться вагою. Великі самці можуть досягти 3,5 метрів в довжину без хвоста та важити більше ніж 300 кілограмів( хвіст тигра звичайно має довжину 60-110см.). Тіло вкрите смугами, колір яких варіює від коричневого до повністю чорного. Як і у більшості котячих, основним прийомом полювання є підкладання або вичікування в засідці із швидким але коротким фінальним кидком. Більша частина здобичі представляє собою середніх та великих копитних, але тигр може полювати і на зовсім дрібних тварин, аж до щурів.


Тигр є персонажем багатьох древніх легенд, де те частенько виступає в ролі рятівника. Наприклад в одній казці говориться, як одна жінка кинула немовля в полі, його знайшла тигриця і вигодувала його. Дитина виросла і стала першим міністром держави. У деяких регіонах проводяться ярмарки сувенірів тигра, зроблені з різних матеріалів. Амулет тигра символізує брак і дітородіння. Безліч людей приходять в храм молитися за свою дитину і потім приносять іграшку тигра додому. Одна така іграшка зазвичай зроблена з двох тигрів, як символ чоловіка і жінки. Популярний особливо у вишивці сюжет «Тигриця годує дитину».


3. Повідомлення завдань заняття


Сьогодні ми заготовимо лекала, навчимося виготовляти викройки деталей іграшки.


4. Актуалізація опорних знань


- Що ви знаєте про тигра?


- Де живуть як добувають їжу?


- Яку тканину обрали для роботи?


- Які чинники виробу?


Оглянути тканину, хутро принесену, учнями, проаналізувати добір рекомендації щодо взаємообміну.



II. Основна частина


1. Роз’яснення практичного завдання


Іграшка «Смугасте тигреня» складається з таких деталей:


Голова – 2 деталі


Вушка – 4 деталі


Тулуб – 2 деталі


Передні лапки – 4 деталі


Задні лапки – 4 деталі


Ступня – 4 деталі


Мордочка – 1 деталь


Пригадайте відомі правила розкроювання виробів.


- Оглянути тканину, хутро на наявність дефектів. Визначити напрямок ворсу, напрямок нитки основи. Не забудьте для парних деталей перевернути лекало.


- Деталі з хутра, пальтової тканини, мілкі деталі, що не вивертаються а зшиваються з лицьового боку, викроюємо без припусків на шви.


- Деталі з сипкої, тонкої тканини викроюємо з припусками 0,5-1см.


- Спочатку розкладаємо і обкрейдовуємо великі деталі іграшки, потім малі. Обов’язково перевіряємо наявність всіх основних та декоративних деталей. У випадку нестачі матеріалу перевагу віддаємо основним деталям.


- Вирізайте деталі виробу гострими ножицями з дотриманням правил безпеки праці. Враховуйте особливості роботи з хутром.


2. Виконання практичного завдання


Повторення правил безпеки роботи з ножицями:


- Користуйся ножицями із заокругленими кінцями.


- Клади ножиці так, щоб вони не виступали за край робочого місця.


- Коли ріжеш, то широко розкривай ножиці.


- Не працюй тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням. У процесі різання уважно слідкуй за розміткою. Пам’ятай: лінія розмітки повинна залишитись на деталях, які вирізуєш.


- Не тримай ножиці кінцями вгору.


- У процесі роботи з ножицями тримай матеріал лівою рукою, щоб пальці були осторонь від леза.


- Не розмахуй ножицями, не підходь до товариша під час різання.


- Працюй ножицями тільки на своєму робочому місці.


- Не тримай ножиці за різальну частину у відкритому вигляді.


- Передавай ножиці тільки в закритому вигляді, кільцями вперед.

Самостійна робота.


1) Заготовка лекал з картонного паперу.


2) Розкроювання деталей.


3) Вирізання деталей з тканини.


Керівник: Діти мабудь ви втомилися? Пропоную вам фізхвилинку: спочатку вправу «Сподобайся собі». Виконуючи цю вправу важливо розслабитися.


Уявіть собі те, що у вас виходить дуже добре. Подумки похвалить себе за добре виконану роботу чи хороший вчинок. Назвіть яку небудь свою позитивну рису. Спробуйте бути вдячним собі за наявність цієї позитивної риси. Думайте про себе тільки хороше. Розповсюджуйте на себе свою власну любов просто тому, що вона є корисною для вас. При бажанні можна поділитися своєю позитивною рисою вголос, щоб всі чули.


Обговорення вправи


- Коли вам було легко сприймати позитивно?


- Коли було важко?


- Що відчували?


- Що вперше спало на думку?


- Від чого стало приємно


А зараз трішки порухаємося. У мене в руках картки з намальованими геометричними фігурами, вони означають виконання певного руху, а саме:


1) квадрат – руки в сторони


2) коло – руки в гору


3) трикутник – руки вниз


Я показую вам картки, а ви виконуєте відповідні рухи ( звучить спокійна музика )


Мета цієї вправи розвиток рухової пам’яті, уваги.


Продовжуємо роботу.


Керівник надає індивідуальну допомогу дітям.


4. Підсумок заняття


Бесіда ( фронтально)


1. Чи отримали ви на занятті очікуваний результат?


2. Що нового ви узнали на занятті?


3. Чому навчилися?


Діти, робочий час вийшло, давайте подивимося яких успіхів ви досягли на сьогоднішньому занятті. Молодці! Всі старалися. ( Керівник дивиться якість і акуратність виконання роботи. Дає дітям поради.)


5.Прибирання робочих місць


Приберемо своє робоче місце. До побачення! (Керівник простежує, щоб інструменти і матеріал були прибрані на місце. Проводжає дітей додому.)

      





Тема заняття: «Плетіння гачком як вид декоративно -ужиткового мистецтва »    
     Мета:  Засвоєння знань учнями про асортимент виробів, виконаних гачком,  підбір інструментів і матеріалів для в’язання, правил безпечної роботи і санітарно-гігієнічних вимог; розвиток   інтересу до такого різновиду рукоділля, як в’язання гачком, художнього смаку, пам'яті,уваги, логічного мислення;
     виховання   в  учнів національної свідомості, сприяння  набуття   дітьми  соціального  досвіду,   успадкування  ними  надбань українського народу та охайності.
Обладнання: готові вироби, плетені гачком; інструменти: гачок, лінійка; матеріали; інструкційні картки;  
Тип заняття: засвоєння нових знань

                                      Хід заняття
1 .     Організаційна частина.
2.     Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду.
3.     Мотивація навчальної діяльності учнів.
 4.     Повідомлення теми, мети і завдань.

5.     Вивчення нового матеріалу.
6.     Закріплення нового матеріалу.
          7.     Підсумок заняття.


2.     Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду вихованців

З давніх-давен одяг собі та своїм близьким жінка  виготовляла, сама вишивала
Прикрашала власний дім вишитими та вязаними виробами, вкладала свою душу, вкладала в них свою душу, тепло своїх долонь.
·        Як створюється  затишок і краса у вашому домі?
          3. Мотивація навчальної діяльності


      Речі, які ви тільки що побачили є виробами декоративно-прикладного мистецтва.
·        З якими видами декоративно-прикладного мистецтва ви вже знайомилися раніше?
      Для того, щоб познайомитися ще з одним видом декоративно-ужиткового   мистецтва, ми відправимося в казкову подорож країною «В’язанією», де колись жила чарівна рукодільниця Арахна. Для того, щоб дізнатися чим так дивувала ця дівчина, за допомогою якого інструменту виготовляла свої вироби юна майстриня давньої Греції, вам необхідно  розгадати кросворд:
1.     Є у кожного в кімнаті, прикрашає вікна в хаті
2.     Влітку гарно прикрашає, взимку тепло зігріває,
Шийку ніжно загорне, від хвороби вбереже.
3.     Має горло, має руки, і пасує нам під брюки,
Зігріває нас в мороз, але це не Дід Мороз
4.     Люблять діти ними грати, поламати й купувати,
Ну то що воно таке – дітям щастя так несе? Сітки гарні він плете, але риби ніколи не ловить.

В'язання гачком доступно всім. За допомогою цього простого інструмента можна виготовити модний одяг, а також декоративні вироби (серветки, скатертини, гардини, шалі тощо). Тому в'язання гачком залишається модним і популярним і нині. Невичерпна кіль­кість вузлів і їх комбінацій дають можливість виявити свою творчу фантазію.
4. Повідомлення теми, мети і завдань.
5.     Вивчення нового матеріалу.
5.1.  Станція «Історична» - історія в’язання
5.2. Станція «Навчальна»:
5.2.1. Види в’язання.
5.2.2. Будова гачка та його види.
5.2.3. Матеріали для в’язання гачком.
5.2.4. Підбір гачка та ниток.
5.2.5. Будова петлі.
     Отже, ми отримали з вами дозвіл на подорож від грецької майстрині Арахни, вже знаємо, що є такий інструмент як гачок, які вироби можна ним плести, тому рушаймо в подорож. І перша наша станція – «Історична».
5.1.    Станція «Історична» (доповіді «істориків» - вихованок, які заздалегідь підготували повідомлення) 
вихованка1     Хто і коли придумав першу петельку, створену гачком, ніхто не знає, але вже давно відомо, що народилася ця чудо петелька задовго до нашої ери. Дуже складно точно встановити історію в'язання, тому що нитки і трикотаж зберегти важко. Деякі свідчення цього мистецтва дійшли до нас у вигляді зображень. Отже, в одній з єгипетських гробниць (1900 року до н.е.) збереглося зображення жінки, що надягає шкарпетки, зберігся відбиток панчохи, виявлений у застиглій лаві Помпеї  79 року н.е,  знайдені дитячі в’язані шкарпетки. Великий палець був вив’язаний окремо, адже в ті часи носили взуття схоже на наше пляжне. Археологи установили, що їм більше 4-х тис. років.
Вихованка 2  В'язання у xv-xvi століттях досить активно поширюється по Європі і перетворюється в домашню роботу
 й у прибуткову галузь: в'яжуть панчохи, шкарпетки, рукавички, каптури, кофти,   капелюшки. Відкривалися цілі в'язальні цехи. У 1589 році помічник парафіяльного священика з Вулбриджа Вільям Лі винайшов в'язальний верстат. Але чим більше випускалося виробів масового машинного виробництва , тим більш коштовними ставали вироби, виготовлені вручну, а особливо, ті,що зв'язані гачком, адже такі вироби неможливо було повторити на машині. І дотепер немає в'язальних машин, які б могли відтворити полотно, схоже на зв'язане гачком

    

Вихованка 3 Про в’язання розповідає  одна з легенд Стародавньої Греції.

    Афіна-Паллада була однією з поважних богинь. Вона давала людям мудрість і знання, вчила їх мистецтвам та ремеслам. Дівчата Стародавньої Греції поважали Афіну за те, що вона вчила їх рукоділлю.

     Серед майстринь, що ткали прозорі як повітря полотна, славилась Арахна, дочка фарбувальника тканин. Загордилася Арахна своїм мистецтвом та вирішила викликати на змагання саму богиню Афіну.
      Під виглядом сивої, згорбленої бабусі стала перед Ара хною богиня і звернулася до гордячки: «Неможна бути вище богів, намагайся бути кращою серед рівних.» Та не послухала Арахна мудрої поради старенької. Зіткала вона полотно, таке ж гарне, як у богині.     Розгнівалася Афіна, розірвала роботу дівчини та вдарила її човником. Нещасна Арахна не перенесла такої ганьби, та й наклала на себе руки. Та Афіна змилувалася над дівчиною і врятувала гордячку. І з тих пір Павук Арахна вічно тче свою павутину.

         Розповідь керіника       

У наші дні це мистецтво продовжує розвиватися,  Можливості гачка дозволяють зробити різні декоративні речі, наприклад, мережива, ковдри, одяг, іграшки, прикраси. Дійсно, у даний час дуже важко представити наш гардероб без трикотажу. Мода на трикотаж - це і прикраса нашого інтер'єру. Можна створити   в'язаний абажур або скатертину, серветку або вазочку - і Ваш будинок набуде лише Вам властиві затишок і тепло.

   Можна ще довго продовжувати розповідати такі цікаві історії, та необхідно рушати далі  \

 5.3.         Станція «Навчальна»

·        Що ж таке в’язання та які види в’язання розрізняють? 

Для в’язання використовують спеціальний інструмент –гачок.      

·        Які ж бувають гачки та з яких матеріалів їх виготовляють?   Які матеріали застосовують для в’язання гачком?

·        Як правильно підібрати гачок та нитки?

Робота в групах.

Для того, щоб дати відповідь на ці питання, кожна група повинна прочитати відповідну частину тексту і дати відповіді на поставлені перед вами запитаннями.

Завдання для І групи:

Прочитайте текст і дайте відповіді на такі питання:

1.     Які види гачків існують?

2.     З якого матеріалу виготовляють гачки?

3.     Які номери гачків існують. Від чого залежить номер гачка?

Розрізняють гачки короткі (12-15 см) і довгі (35-45 см). Гачки для в'язання виготовляють зі сталі, дерева, пластмаси.

 Залежно від товщини вони мають номер від 1 до 6. Номер гачка – це діаметр його головки в міліметрах. Наприклад, гачок № 2 має діаметр головки 2 мм.

     Гачки повинні бути добре відполіровані. Кращими є сталеві гачки (не   гнуться, не ламаються), а для в'язання виробів із вовни і мохеру можна користуватися дерев'яними і пласт­масовими гачками.

Завдання ІІ групи:

Прочитайте текст і дайте відповіді на такі питання:

1.     Які матеріали використовують під час в’язання гачком?

2.     Від чого залежить добір ниток?

3.     Яка послідовність добору інструментів і матеріалів?

Для в'язання виробів гачком використовують різні нитки:бавовняні,   льняні,   вовняні,   шовкові,   синтетичні.   Ниткидобирають залежно від призначення виробу та узору в'язання.Товстими   вовняними   нитками   можна   в'язати   шапочки,шарфи,   шкарпетки,   диванні  подушки,   верхній  одяг.  Длясерветок, комірців, занавісок використовують тонкі нитки –синтетичні, бавовняні: кроше, ірис, «ромашка», котушкові нитки № 10.   Промисловість   випускає   спеціальні нитки для в'язання ажурних виробів. Найчастіше ці нитки білого кольору, тоненькі, блискучі й шовковисті.

Завдання ІІІ групи:

Прочитайте текст і дайте відповіді на такі питання:

1.     Як підібрати гачок до певної нитки? Від чого залежить такий підбір?

2.     Як повинен гачок захоплювати нитку?

3.     На що потрібно звертати увагу, купуючи гачок?

     Товщину гачка добирають відповідно до товщини нитки, з якої в’яжуть виріб. Чим товща нитка, тим товщий треба брати гачок.

Гачок діаметром 3-6 мм – використовується для виробів з товстої шерстяної або синтетичної пряжі. Для ірису, муліне – беруть тонкий гачок – 1-2, мм в діаметрі. Нитка повинна бути у півтори рази товща від товщини гачка в місці заглиблення біля борідки гачка. Найкраще перевірити відповідність гачка вив’язуючи  петлі. Гачок повинен легко і повністю захоплювати нитку і при цьому не розділяти її на волокна. Нитка під час в’язання не повинна зіскакувати з гачка.

 Купуючи гачок, особливу увагу слід звертати на якість головки. Вона не

повинна бути занадто гострою  занадто тупою.

Висновок: Отже, послідовність добору інструментів і матеріалів дляв'язання така: спочатку добирають нитки залежно відпризначення виробу і виду узору, а потім добирають гачоквідповідно до товщини нитки.

 

6.     Закріплення нового  матеріалу:

6.1. Гра «Хрестики нулики»

Згадайте, як ви в дитинстві грали в гру «Хрестики-нулики». Сьогодні ми теж пограємо. Тільки замість хрестиків та нуликів у нас будуть зображення виробів. Завдання для вас: знайти виграшний шлях, в якому розташовані вироби, плетені гачком № 1. Пам’ятайте: виграшний шлях може проходити лише по горизонталі, по вертикалі або по діагоналі лінією, яку ви проведете спеціальним «маркером». (Правильність виконання завдання перевіряється за допомогою інтерактивної дошки: на інтерактивній дошці з’являється лінія, яка відображає  правильну відповідь.)

6.2. Гра «Знайди пару»

Умови гри: необхідно «маркером» провести лінію, яка  з’єднає відповідні:

А) назви деталей гачка та їх зображення;

Б) назви складових петлі та їх зображення.

 7. Підсумок заняття

7.1. Рефлексія:

- Чи сподобалось вам заняття?

- Що нового пізнали ?

-         Як в житті ви зможете використати отримані сьогодні знання?

 

      На цьому ми закінчуємо сьогоднішню подорож країною «В’язанією», але це ще не остання зупинка.  На наступному занятті  відвідаємо станцію  «Петелькову». До речі, зможуть потрапити туди тільки ті, хто успішно пройде митний контроль, під час якого ви продемонструєте свої знання, що отримали сьогодні.

7.2. Мотивація та виставлення оцінок.

7.3. Домашнє завдання  

 Я вдячна вам за занятия. Бажаю вам на наступному занятті успішно пройти митний контроль і стати справжньою майстринею в’язання гачком. І пам’ятайте, що  в'язання гачком стимулює розумову діяльність, бо при цьому масуються нервові рецептори на пальцях, котрі відповідають за неї.

8. Прибирання робочих місць











         


Тема: Аналіз іграшки «їжачок - хитрячок» Заготовка лекал. Підбір хутра, тканини. Виготовлення викройок.
Мета: Ознайомити учнів з матеріалами для виготовлення іграшки, формувати уявлення про якість виробу, навчити добирати матеріал та виконувати оздоблення іграшки. Розвивати пізнавальний інтерес, естетичні нахили учнів, сприяти розвитку, збагаченню мови, уваги, пам'яті, оволодіння логічними операціями.
Тип заняття: Комбінований.
Форма заняття: теоретична і практична.
Матеріали: Картинки із зображенням їжака, їженят, яблука вирізані з кольорового картону з написаними на них питаннями, набір лекал, картонний папір, олівці, швацька крейда (мило), тканина, хутро. Інструменти: Ножиці.
Підготовка робочих місць. Організація гуртківців до роботи (з'ясування емоційної готовності вихованців до заняття).
Керівник: Діти, сьогодні я принесла на заняття цю красиву коробку. Як ви думаєте що в ній? До нас завітав гість і хто він, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку про нього: В ліс ми з друзями пішли,
диво дивне там знайшли. Як клубочок, ця тваринка. Вся в колючках в неї спинка. Хай собі затямить всяк. Зветься дивний звір... (їжак)

Давайте поглянемо на зображення їжачка. Подивіться який у нього носик, які у нього вушка, очі, лапки, вусики, в яку незвичайну шубку він вдягнений, якого кольору в нього ця шубка і якого кольору наш сам їжачок - хитрячок. Я часто бачу у лісі їжачків. Я б дуже хотіла тримати їжачка вдома, але це не просто. їжачок, як на мене, дуже добра і кумедна тваринка. Тіло в нього подовжене і густо вкрите голочками. Вушка нагадують ракушки. Здається він до всього прислухається; ніколи не поспішає, часто зупиняється, прислухаючись, чи нема поруч небезпеки. Оченята - ніби гвоздички, чорні, круглі. Носик подовгастий та гостренький. Напевне, їжачок дуже допитливий до природи. Лапки короткі, зате міцні. Він увесь сірий-сірий, аби легко було сховатися. Од же їжачок - це одна з тварин, яка віддає перевагу пасивному захисту від своїх природних ворогів за допомогою видозміненого волосяного покриву - голок. Таких тварин в світі не так вже й багато їжачок значно менше своїх «колег по зброї» і його вага становить близько 700 грам. У багатьох казках про їжачка говориться що їжачок на своїх голках носить собі їжу - гриби та фрукти. Мушу розчарувати вас - це повністю вигадка казкарів. По перше, якщо на, щось і чіпляється, то це абсолютно випадково і зазвичай це сухе листя або дрібні гілочки. А по друге, їжачок... хижак (по-науковому він належить до ряду комахоїдних). Його раціон складається переважно з комах - жуків, гусениць, личинок і т.д. Іноді їжачок навіть полює на дрібних гризунів - полівок та мишей, а іноді навіть на
 отрут, в тому числі і до отрути гадюки. Рослина ж їжа, їжакові потрібна переважно як добавка для поповнення організму відсутніми в м'ясі речовинами. На зиму їжачки роблять собі зручну « спальню» у вигляді нори з камерою вистеленій листям і коли настають холода, впадають на кілька місяців у сплячку. Тривалість такої сплячки, у їжаків повністю залежить від кліматичного розташування. Часто їжачків намагаються приручити, як домашніх вихованців. Моя думка, діти, без крайньої необхідності (порятунок життя тварини) цього робити не варто. їжачок - дика тварина і цьому на волі краще.

Сьогодні ми заготовимо лекала, навчимося виготовляти викройки деталей іграшки.
-   Що ви знаєте про їжачка?
-   Де живуть як добувають їжу?
-   Яку тканину обрали для роботи?
-  Які чинники виробу?
Оглянути тканину, хутро принесену, вихованцями, проаналізувати добір рекомендації щодо взаємообміну.
Іграшка «їжачок - Хитрячок» складається з таких деталей:
Голова - 2 деталі
Вушка - 2 деталі
Тулуб - 2 деталі
Передні лапки - 4 деталі
Задні лапки - 4 деталі
Ступня - 4 деталі
Пригадайте відомі правила розкроювання виробів.
-   Оглянути тканину, хутро на наявність дефектів. Визначити напрямок ворсу, напрямок нитки основи. Не забудьте для парних деталей перевернути лекало.
-   Деталі з хутра, пальтової тканини, мілкі деталі, що не вивертаються а зшиваються з лицьового боку, викроюємо без припусків на шви.
-   Спочатку розкладаємо і обкрейдовуємо великі деталі іграшки, потім малі. Обов'язково перевіряємо наявність всіх основних та декоративних деталей. У випадку нестачі матеріалу перевагу віддаємо основним деталям.
-   Вирізайте деталі виробу гострими ножицями з дотриманням правил безпеки праці. Враховуйте особливості роботи з хутром.
2.   Виконання практичного завдання Повторення правил безпеки роботи з ножицями:
-         Користуйся ножицями із заокругленими кінцями.
-         Клади ножиці так, щоб вони не виступали за край робочого місця.
-         Коли ріжеш, то широко розкривай ножиці. 
                          

                   -         Не працюй тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням. У процесі різання уважно слідкуй за розміткою. Пам'ятай: лінія розмітки повинна залишитись на деталях, які вирізуєш.
-         Не тримай ножиці кінцями вгору.
-         У процесі роботи з ножицями тримай матеріал лівою рукою, щоб пальці були осторонь від леза.
-         Не розмахуй ножицями, не підходь до товариша під час різання.
-         Працюй ножицями тільки на своєму робочому місці.
-         Не тримай ножиці за різальну частину у відкритому вигляді.
-         Передавай ножиці тільки в закритому вигляді, кільцями вперед.
Самостійна робота.
1)    Заготовка лекал з картонного паперу.
2)       Розкроювання деталей.
3)     Вирізання деталей з тканини.
Керівник: Діти мабуть ви втомилися? Пропоную вам фізхвилинку:
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
швидко втому проганяймо.
П'ять! Шість! Засміялись,
кілька разів понахилялись.
їжачок сьогодні в клас,
завітав у вільний час.
Будемо бігати, стрибати,
щоб нам їжачка спіймати.
Прудко їжачок втікає,
голочками нас шпиляє.
Сім! Вісім! Час настав,
Повернутися до справ.
А зараз конкурс! Я буду задавати вам запитання про їжаків. Запитання написані на паперових яблучках. Хто на питання відповість, тому це яблучко подарую. А ще пригощу справжнім яблучком.
1.    Якими народжуються єжи?
2.     Чим харчуються єжи?
3.     Чому їжаків називають лісовими мисливцями?
4.     Як єжи зимують?
5.     Назвіть єжиних ворогів?
6.     Які звуки вміють видавати єжи?
7.     Як ви вчините зустрівши живого їжака?

                                
Молодці діти, їжте яблучка на здоров'я. Ви багато знаєте про їжаків. І найголовніше я впевнена, що ніхто з вас ніколи не образить їжачка. Наш їжачок пішов. Але ми самі можемо зшити іграшку їжачка.
Бесіда (фронтально)
1.   Чи отримали ви на занятті очікуваний результат?
2.    Що нового ви узнали на занятті?
3.    Чому навчилися?
Діти, робочий час вийшло, давайте подивимося яких успіхів ви досягли на сьогоднішньому занятті. Молодці! Всі старалися. (Керівник дивиться якість і акуратність виконання роботи. Дає дітям поради.)

Приберемо своє робоче місце. До побачення! (Керівник простежує, щоб інструменти і матеріал були прибрані на місце. Проводжає дітей додому.)





                                     
Тема заняття :    М’яка іграшка у сучасному декоративно-ужитковому мистецтві. Плоскі та об’ємні іграшки. 
МЕТА:  познайомити вихованців  з історією виникнення іграшок, їх роллю в житті людини,  видами  м’яких  іграшок та  матеріалами  для виготовлення і набивання іграшок;  розвивати інтерес  до м’якої  іграшки як виду декоративно-ужиткового  мистецтва,  компетентність у сфері світогляду; виховувати творчу спрямованість, повагу  до культурних цінностей, традицій своєї держави,  основ культури праці.
ОБЛАДНАННЯ : таблиці й інструкційні карти, картки - завдання, об’єкти праці. 

Тип заняття : засвоєння нових знань.
Епіграф до заняття                                                                                 1
 «Гра - це можливість відшукати себе в суспільстві, 
 себе в людстві, себе у Всесвіті». 
                                                Януш Корчак (польський педагог, письменник)

                                          Хід заняття
І. Організаційна частина
II. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду вихованців:
  Керівник -  Перед тим як ми почнемо працювати за новою темою , пропоную відгадати анаграму                                                              
                                                      КІРАГАШ
Це - іграшка.

Бесіда
1.  Ви пам'ятаєте свою першу іграшку?
2.  Які іграшки у вас є зараз? 
3.  Для чого необхідні іграшки?
4.  Із яких матеріалів виготовлені ваші іграшки?

ІІІ.  Повідомлення теми, мети, завдань заняття.                                     

 
Мотивація теми заняття                                                             
Гра "Мікрофон"                                                                                      
- Як ви вважаєте, що можна назвати іграшкою?
( Іграшка — предмет, що використовується у грі.)                          
Іграшка - це спеціальний предмет, призначений для гри та іншого
життєвого призначення.                
                                                                                                                
Керівник - Іграшки - це невід'ємна частина життя кожної дитини. В сучасних магазинах є широкий вибір різноманітних іграшок, але  не кожний може придбати вподобану іграшку за пропонованою ціною, до
того  ж товар не завжди відповідає якості та санітарно - безпечним вимогам, що так необхідно для дитини.  Тому в  останні часи відродилося


мистецтво виготовлення саморобних іграшок,  до того ж іграшка зроблена саморуч не тільки безпечна екологічно а й  наділена любов'ю майстрині. 
 Сьогодні ми з вами познайомимося з видами іграшок,  їх роллю в житті людини  та матеріалами, з яких їх виготовляють  м'які іграшки.

ІV. Вивчення нового матеріалу                                                 
     Керівник - Перші іграшки почали робити ще первісні люди. Тоді вони   представляли із себе кам'яні, глиняні або пізніше, металеві фігурки які мали як художні, так і релігійні цілі.  На Україні були знайдені фігурки людини і коня, виконані з глини і датуються 4-3 тисячоліттям до нашої ери.  Ранні іграшки Давнього Єгипту датуються серединою III тисячоліття до нашої ери і, ймовірно, мали в основному релігійне значення. Це дерев'яні фігурки корів, тигрів, крокодилів.                                                                                                            
     Вперше зустрічаються іграшки з нескладним дротяним механізмом руху. Велика кількість ляльок було знайдено на території Стародавньої Греції та Риму. Ці ляльки також носили культовий характер. Але були і дитячі ляльки. Робилися вони з глини, дерева і часто мали рухливі руки і ноги, за рахунок того, що прикріплялися до тіла за допомогою ниток і паличок. Більш ретельно з дорогих матеріалів виконувалися ляльки для дітей знаті. У той час існували вже ляльки - маріонетки. Взагалі в стародавній Греції отримало величезний розвиток механічних ляльок (за свідченням сучасників існували навіть цілі механічні театри зі складним дією).
      У XVI столітті виникло ремесло з виготовлення ляльок на замовлення. Ціни на ляльок були дуже високі, оскільки ці іграшки були мініатюрними моделями: матері вивчали за ним моду, а дочки бавилися ними. Дешеві дитячі іграшки з'явилися у Франції в кінці XVI століття, але виробництво їх було кустарним. І тільки в XIX столітті утворюється «Синдикат французьких фабрикантів іграшок». З цього часу починає розвиватися індустрія нової галузі промисловості. Історія німецької
іграшки ясно показує тісний зв'язок іграшок з культурою, способом життя, сімейних ладом, промислом. З іграшок вищого ґатунку, дорогих, виготовляються в Німеччині, найбільш цікавими пам'ятками культури є знамениті лялькові будинки з повною обстановкою, посудом і домашнім начинням. Це були дуже дорогі іграшки і навіть ті, хто міг дозволити собі
купити їх, дозволяли дітям тільки милуватися ними. Кустарно-іграшкове мистецтво було поширене в Саксонії і в Тюрінгії.
     Попит на іграшки зростає з ростом міст, а разом з тим торгівля ними стає прибутковою. Виробництво іграшок стає ще різноманітніше, коли почали використовувати тісто, приготоване з дешевої житнього борошна (вперше  іграшки стають по справжньому м'якими). 
                                                                                                                  
    Перший крок до великого виробництва був справжньою революцією в усій іграшкової промисловості: іграшки стали робити з пап'є-маше - суміш папери з піском, цементом і борошном. Поряд зі старим різьбярем, який робить будиночки і конячок з дерева, в історії іграшок з'являється

формувальник. Формувальник робить іграшки не від руки, а вдавлює густу масу в певну форму.                                                                                                     
     М'які іграшки - прототипи різних тварин, які дбайливі мами шили своїм чадам з клаптиків тканини, набивали ватою, прикрашали, використовуючи різні навички рукоділля, в'язання та вишивку, з'явилися в XIX столітті. У кінці XIX століття широкий розвиток отримало кустарне виробництво м'якої іграшки в промислових масштабах. І почали виникати численні фабрики іграшки м'якої, в тому числі і в Україні.
                                                                                                    

ü  Розвиваючі іграшки для дітей (різноманітні машинки,ляльки,лялькові меблі та посуд, іграшкові побутові прилади; набори іграшкових інструментів, електронні іграшки).
ü  Декоративні іграшки для прикраси житла (глиняні, фарфорові, металеві статуетки, кухонні іграшки-грілки, ляльки в оригінальному чи народному одязі, копії машин, літаків, кораблів, великі яскраві та пухнасті м’які іграшки, іграшки-саше,тощо).
ü  Колекційні іграшки ( будь які іграшки, що мають свою історію або виготовлені в обмежено невеликій кількості для колекцій, часто з дорогих матеріалів або відомими особами).
ü  Народні іграшки ( ляльки , маленькі предмети побуту, зображення тварин та птахів, виготовлені з природних підручних матеріалів, що склались історично для кожної народності).
ü  Ритуальні іграшки (часто народна іграшка несе ритуальне навантаження – оберіг – фігурки коней чи птахів, лялька-берегиня; у східній культурі – різноманітні статуетки богів і тварин, підвіски; фігурки з воску використовують у містичних обрядах.
ü  Ляльки для театральних вистав  (пальчиковий театр, ляльки - рукавички, ляльки - маріонетки, тощо)
ü  Іграшки-сувеніри.
З усіх видів іграшок м'яка – наймолодша за часом виникнення.  Раніше м'яка іграшка виготовлялася за авторськими ескізами вручну, пізніше з'явилися спеціалізовані виробництва, знамениті своїми іграшковими колекціями. Але прагнення володіти своєю власною іграшкою завжди
призводило до самостійного виготовлення іграшок для себе, своїх дітей або для друзів.
                                                                                                             
Керівник -  М'які іграшки  можуть бути: 
·     об'ємні
·     плоскі


V.    Фізкультхвилинка                                                                     

Не встиг багаття в лісі сильно розгорітися,
( роблять колові  рухи руками над головою)
А вже зайчики біжать всі до нього грітися.
(біг на місці)    
Немає у зайців рукавиць, немає у зайців шапки,
(протягують руки долонями верх і кладуть на голову)
Гріють зайці у багаття малесенькії лапки
(потирають руки)
А навколо білим-біло, сіли зайці в санки -
(розводять руками з розворотами тулубу і сідають за парти)
І катаються весь день на лісовій галявинці.
 (повертають тулуб праворуч, ліворуч, назад, вперед).

VI. Практична робота.  Знайомство з матеріалами та інструментами для виготовлення м'якої іграшки
Вступний інструктаж з виконання завдання 
                                                                                                               
                                                                                                        
Тканини для роботи бажано обирати різних кольорів та фактур.
Бавовняні тканини. Ситець, сатин вирізняються яскравістю і барвистістю малюнків. Вони підходять для виконання ляльок, звіряток, лялькового одягу, подушечок - іграшок, аплікацій, робіт у стилі печворк.
Махрова  тканина, з якої виготовляють рушники і банні халати, пухнаста і м'яка, схожа на шкірку тварин. З неї виходять кумедні звірятка. Фланель і байка мають на поверхні маленькі ворсинки, з них теж можна шити звіряток з м'якою шкіркою.
Трикотажні тканини легко розтягуються вздовж і впоперек (це їх головна особливість). З трикотажної тканини можна шити все, що завгодно: клоуна, ляльку, кубики або кульки.
Шовкові тканини ніжні, хвилясті, важкі в обробці, тому що ковзають в руках. Проте їх добре використовувати для шиття лялькових суконь,
оздоблення, аплікацій. З блідо-рожевого шовку добре робити лялькові обличчя.
Ворсові тканини, велюр і оксамит бувають на трикотажній основі з бавовни або шовку. Поверхня цих тканин покрита густим, коротким шовковистим ворсом. Вони дуже підходять для виготовлення м'яких іграшок, таких як ведмідь, зайчик, лисичка.
Вовняні тканини щільні, можуть бути ворсові і гладкофарбовані, з орнаментальними рисунками, в смужку і в клітку; підходять для пошиття звірят, панно, подушечок.


Валяні тканини. До них відноситься фетр. Його особливість полягає в тому, що цей матеріал не сипучий і обрізані краї не вимагають обметування. З фетру можна шити дрібні іграшки, а також викроювати окремі деталі: лапки, дзьобики, хвостики, носи.
Хутро штучне з коротким ворсом на трикотажній основі різних забарвлень ідеально підходить для пошиття об’ємних набивних іграшок. Воно не складне в обробці і добре тримає форму іграшки. Хутро з  довгим ворсом та натуральне хутро більш доречно використовувати для оздоблення іграшок, а також для комбінування з коротким ворсом та нетканими матеріалами.
                                                                                                         
Нитки
Для пошиття іграшок необхідно мати котушкові нитки різних кольорів
№ 10– 40 і № 50 - 100 для пошиття лялькового одягу.
     Вовняні нитки підійдуть для оформлення іграшок. З них можна зробити волосся для ляльки, хвости для звіряток, ними можна вишити окремі деталі мордочки: очі, ніс, рот.
Муліне, кольоровий шовк, люрекс, ірис, гарус використовують для оздоблювальних робіт, вишивки деталей одягу та оформлення мордочок звіряток.
                                                                                                                                                                                       
   Набивні матеріали
      Для набивання іграшок використовується вата, синтетичні матеріали - сінтопон, синтепух і поролон. З натуральної ватою працювати складніше, тому що при набиванні часто утворюються грудки. Штучна вата - синтепон і синтепух більш об'ємні, легкі і не утворюють грудок. Працювати з ними набагато легше.
 Дріт                                                                                               
      Дріт застосовується для виготовлення каркасів. Він розрізняється за діаметром та матеріалом. Найбільш підходить для цих робіт мідний дріт d = 2-2,5 мм, тому що  він гнучкий і добре ріжеться звичайними кусачками.
Картон                                                                                    
      З картону виконуються шаблони викрійок, каркаси для іграшок, устілки для лялькового взуття. Кольоровий картон - гладкий і з
оксамитовою поверхнею, використовується для аплікацій, а також для вирізування окремих деталей: лапок, носиків, хвостиків і т.і.

Фурнітура                                                                                   
      Фурнітура - це ті матеріали, які застосовують для остаточного оздоблення іграшок і які роблять їх виразними, надаючи індивідуального характеру.
      Різнобарвний бісер, білі перлини різних розмірів з отвором посередині, стеклярус, стрази, пензлики, стрічки і мереживо, гудзики, шматочки шкіри, клейонки   - це все можна використовувати для оформлення мордочок, очей, одягу, аплікацій, панно, килимків і подушок.


                                                                               
                                                                                                      
Інструменти та пристосування   для  пошиття м’якої іграшки
Ручні швейні голки і шпильки
Ручні швейні голки розрізняються за товщиною та довжиною і мають нумеруються від №1 до №12. Стандартні голки випускаються довжиною від 35 до 80мм і товщиною від 0,6 до 1,8 мм. Потрібна голка підбирається в залежності від товщини тканини, з якою доведеться працювати. Чим товща тканина, тим більший номер голки і навпаки. Шпильки використовуються для сколювання окремих деталей.
Ножиці
Існує кілька різновидів ножиць для рукоділля: маленькі ножиці (8-10 см) із прямими лезами стануть в нагоді для дрібних робіт: обрізання ниток, невеликих шматочків тканини, надсікань і підрізів в припусках на шви, зрізання зайвої тканини в аплікаціях.
Манікюрні ножиці з загнутими кінцями ріжуть нерівно, проте ними добре  вирізувати дрібні закруглені деталі.
Ножиці середньої довжини (16-18см) вважаються універсальними: ними зручно кроїти невеликі деталі.
Ножиці для розкроювання тканини (23-25 см), в яких нижнє лезо вужче за верхнє. Ця особливість ножиць дозволяє кроїти дуже точно, так як нижнє лезо ковзає по столу, майже не піднімаючи тканину.
Наперсток
Під час виконання ручних робіт потрібно завжди використовувати наперсток, який оберігає середній палець руки від проколювання голкою. Підбирати наперсток потрібно точно за розміром, так як  завеликий буде зіскакувати з пальця, а тісний - стискати палець, викликаючи тим самим оніміння і створюючи незручність у роботі.
Швацька крейда та олівці
Крейда знадобиться для малювання викрійки на тканині, для обведення контуру лекала. Замість крейди можна використовувати змилок(попередньо добре висушений). Існують також спеціальні олівці та
маркери для нанесення ліній на поверхню тканини, сліди яких, зникають через деякий час. Щоб накреслити ескіз, шаблон, нанести лінії ручного
шва або рядки на тканину, використовують простий графітний олівець - для світлих тканин, білий або жовтий олівці - для темних тканин. Олівці
повинні бути гостро заточені. Від точності проведених ліній залежить якість всієї подальшої роботи.
Вимірювальні інструменти                                                            
Косинці та лінійки застосовуються для побудови і моделювання викрійок, а вузька сантиметрова стрічка застосовується для знімання мірок.
Папір в клітинку, копіювальний папір, калька
Папір у клітку використовується для малювання і креслення ескізів, для конструювання та моделювання викрійок і шаблонів. За допомогою кальки


і копіювального паперу переводять викрійки на тканину і картон, а також малюнки для аплікацій.
Праска
Перш ніж викроїти деталі тканину необхідно випрасувати, щоб не було на ній згинів і складочок. Це дуже важливо, оскільки випрасувати готову іграшку неможливо.
VII. Закріплення нового матеріалу:


VIIІ. Підсумки заняття
Рефлексія (усвідомлення набутих знань, виконаної роботи)
Вихованцям пропонується закінчити речення :                                        
Сьогодні на занятті  я дізнався ...
Мене здивувало ...
Мені сподобалося...
                                                                                                                 
IХ. Мотивація та виставлення оцінок на занятті
Х.  Прибирання робочих місць





                                                    "Тістопластика"

Тема: Ознайомлення з технологією ліплення з солоного тіста.
Мета: ознайомити вихованців з технологією ліплення  сувенірів із солоного тіста, новими робочими прийомами ліплення;
розвивати моторику рук, художній смак, уяву, емоційне позитивне ставлення до світорозуміння;
  виховувати культуру праці, сприяти вихованню естетичного смаку, підвищувати інтерес до народно - прикладного мистецтва.
Матеріали та інструменти:  плакати з  поетапним виготовленням сувеніра, зразок готової роботи, солоне тісто, вода, пензлик, стек.
Тип уроку: комбінований.

Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання вихованців.
Продзвенів уже дзвінок -
Починається урок.
Тісто будемо місити,
З нього сувеніри будемо ліпити.
ІІ. Мотивація та оголошення теми заняття
Тісто  - чудовий матеріал для мистецтва, і українці здавна цим користуються.  Вироби з тіста здавна використовуються як дитячі іграшки. Ці іграшки мають ліпитися дружно, всією сім'єю. Борошно, сіль, вода — доступні, екологічно чисті матеріали. Дітям дуже корисне це заняття, адже воно розвиває фантазію, знімає надлишкову емоційну напругу, вчить посидючості та відповідальності. Розвивається моторика пальчиків, покращується робота всіх органів дитини і самопочуття в цілому. До того ж, солоне тісто несе в собі масу позитивної енергетики. А ручна робота — це духовна робота, вона цінувалася у всі часи.
Ми з вами будемо вчитися працювати з солоним тістом. Протягом кількох уроків виготовлятимемо різноманітні вироби. Та почнемо з найпростішого —  виготовлення сувеніра.
Але щоб виготовити сувенір нам потрібно ознайомитися з технологією ліплення з солоного тіста. Для того щоб розпочати роботу, пригадайте, як ви ліпили вироби з пластиліну. Солоне тісто теж дуже пластичне, ніжне, приємне на дотик.
ІIІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
На минулому  уроці ми з вами ознайомилися з матеріалами і інструментами необхідними для ліплення виробів з солоного тіста. На сьогоднішньому уроці ви ознайомитеся з технологією ліплення з солоного тіста та виготуєте  сувенір «котик». Розгадавши кросворд давайте пригадаємо, які інструменти і матеріали нам знадобляться на уроці.

 1.     Без чого неможливо вирізати деталі виробу?
2.     За допомогою чого з’єднують деталі виробу?
3.     Головний матеріал для виготовлення виробу?
4.     Які матеріали необхідні для наданню готовому виробу яскравості та неповторності?
5.     Які інструменти необхідні для наданню готовому виробу яскравості та неповторності?
Відповіді: стек, вода, тісто, фарби, пензлик.
VI. Постановка завдань заняття перед вихованцями
Гуртківці  повинні знати: загальні відомості про технологію ліплення виробів з солоного тіста. Інгредієнти солоного тіста.
Гуртківці повинні вміти: виконувати  ліплення виробів з солоного тіста.
V. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь  керівника:  Солоне тісто в останні роки стало дуже популярним матеріалом для ліплення. Вироби з тіста – стародавня традиція, але їм знаходиться місце і в сучасному світі, тому що зараз цінується все екологічно чисте і зроблене своїми руками. Тісто – матеріал дуже еластичний, легко набуває форми і вироби з нього досить довговічні. Робота з ним приносить задоволення і радість. Мистецтво ліплення з солоного тіста називають «Тістопластика».  При висушуванні вироби з нього стають міцні і не втрачають форму.
Переваги солоного тіста: (Слайд 5)
   можна приготувати в будь-який момент, не витрачаючи зайвих грошей;
  · легко відмивається і не залишає слідів;
  · безпечне при попаданні в рот (якщо замішано без клею);
  · чудово ліпиться, до рук не липне ;
  · можна сушити в духовці, а можна-просто на повітрі;
  · фарба гарно пристає, а можливості для розпису майже не обмежені;
Подивіться, які вироби можна зробити з солоного тіста. (Слайд 6)
Зараз хочу познайомити вас з чудовим матеріалом - солоним тістом. Тісто доступний всім матеріал. Його можна заготовити про запас і зберігати в холодильнику кілька днів. Солоне тісто пластичне, не забруднює руки і не тане. Тісто можна зробити кольоровим, додаючи фарби в воду при замішуванні або розфарбувати вже готове висохле виріб. Після сушіння такі вироби тверднуть і можуть довго зберігатися.
2. Рецепт солоного тіста :    2 склянки борошна + 1 склянка дрібної солі + 3/4 склянки теплої води; для кольорового тесту у воду треба додати фарбу. Добре розминаємо тісто, щоб воно стало м'яким, без тріщин і не прилипало до рук. Так як на повітрі тісто сохне швидко, тримаєте його закритим. Працювати з тестом можна відразу, не витримуючи його в холодильнику.
Важливий момент: замішуючи тісто, думайте про щось приємне, хороше, і тісто вбере в себе добре і ласкаве  тепло ваших рук.
3. Технологія ліплення  з солоного тіста.
З тіста ліплять майже також як з пластиліну або з глини. Кульки катають також як з пластиліну в долоньках або на столі. Якщо кулька не виходить, потрібно ще раз пом'яти тісто і заново скачати. А ось паличку ковбаску роблять інакше. Тільки на столі. І крім звичних рухів виконують ще й затиски по всій довжині деталі. Покатали, по всій довжині пальцями стиснули, знову покатали і так до тих пір, поки деталь не буде потрібної довжини і товщини. Якщо ви просто будете катати ковбаску, вона розвалиться.
Для того щоб прикріпити один шматочок тіста до іншого, використову-ється вода.  Для цього  пензлик опускаємо у воду і змащуємо тільки ту ділянку,  до якої  ми приклеїмо іншу деталь.
Ми повторили, як треба працювати з солоним тістом, приступаємо до виконання сувеніру.
VІ.  Практична робота. Технологією ліплення з солоного тіста.
6.1. Інструменти і матеріали: готове тісто; стек або ніж, зубочистка, гуаш,  прозорий лак для покриття поверхні виробу.  
6.2. Технологічні етапи: 
•      Замісити тісто;
•      Виліпити задуманий виріб;
•      Висушити виріб;
•      Розфарбувати виріб гуашшю або акриловою фарбою;
•      Покрити прозорим лаком.
6.3. Правила безпечної роботи  під час ліплення з солоного тіста
Загальні правила для гуртківців.
1. Роботу розпочинати лише з дозволу керівника.
2. Не працюй несправним інструментом, використовуй інструмент лише за призначенням.
3. Не користуйся інструментом, правила користування яким не вивчені.    
4. При роботі тримай інструмент так, як показав керівник.
5. Не носи в карманах інструменти (ножиці,  шила, голки, та інші колючі і різальні інструменти).
6. Інструменти та обладнання зберігай лише в призначених для цього місцях.
7. Будь уважним: не розмовляй, не відволікайся побічними справами.
8. Під час роботи тримай своє робоче місце в порядку і чистоті. 

 Вимоги безпеки після закінчення роботи :
       1. Прибрати своє робоче місце :   скласти відповідний інвентар, вимити інструменти.
       2. Вимити руки з милом і витерти рушником.
6.4. Поетапне виготовлення сувеніра «котик» 
Під час практичної роботи   керівник контролює дотримання правил безпечної праці під час ліплення, контролює  роботу учнів, заохочує їхню фантазію.
VIІ.  Узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок.
• З яким матеріалом ми сьогодні працювали?
• Чим же тісто відрізняється від інших матеріалів для ліплення ?
• Що нового ви дізналися про нього?
• Яким має бути настрій при замішуванні тіста ?
• Вам сподобалося те, що ви сьогодні робили?
( Відповіді  вихованців)
VIІІ.  Підсумок  заняття
Подивіться, які чудові сувеніри  ви виліпили з солоного тіста. Всі ви робили однакову роботу, ліпили з одного і того ж матеріалу,  але коти вийшли різні. Це говорить про те, що всі ми різні зі своїм характером, звичками, особливостями, і кожен з нас у свою роботу вкладає частинку своєї душі. Цим і гарні саморобні  сувеніри, зроблені своїми руками.
Всі молодці. Дякую за роботу.
На наступному  занятті ми будемо розфарбовувати готові роботи , тому приносимо фарби, пензлі і не забуваємо свої умілі ручки. До побачення.
ІX.  Домашнє завдання
         Підготувати інструменти і матеріали для практичної роботи.
 X. Прибирання робочого місця

  
ВІДДІЛ  ОСВІТИ,  МОЛОДІ  ТА  СПОРТУ
ДОЛИНСЬКОЇ  РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
 «ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
  ДОЛИНСЬКОЇ  РАЙОННОЇ  РАДИ»




 Гра імітація
«У Мишка болить живіт»
                                                                                          





                                                               Підготувала і провела
керівник гуртка  " Вязання гачком"
"М'яка Іграшка"
"Тістопластика"
                                                                                           Гломбіцька Л.М.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
                                                                                                     « 






                                            





                           Гра імітація « У Мишка болить живіт»

Мета: Вчити дітей самостійно стежити за своїм здоровям, знати найпростіші прийоми само оздоровлення ( точковий масаж ), виховувати бажання вести здоровий спосіб життя, виховувати бажання допомагати один одному.
Обладнання: Мяка іграшка Ведмедик, картинки з овочами,фруктами, ілюстрації з гімнастикою для очей, продукти харчування( овочі, фрукти)

                                                       Хід гри:
Керівник: Діти подивіться, до нас у гості прийшов Ведмедик. Давайте привітаємося.
Вихованці вітаються (Привіт).
Керівник: Мишко захворів. Допоможіть йому. У Ведмедика болить голова, ніс живіт. Що потрібно робити, щоб не боліло?
Вихованці: відповіді  дітей ( масаж та інше)
Керівник: Правильно. Подивіться на пано. (Показує схеми точкового масажу) Покажемо Мишутке, як правильно робити масаж.
Вихованці: Знаходять пальцями точки:
Горбки біля перенісся, у верхній частині крил носа, ямка в районі грудини, западина між великим і вказівним пальцями.
Керівник: Молодці .Ще у Мишка болить животик. Ще, що треба робити, щоб не боліло?
Вихованці: відповіді дітей (правильно їсти та інше)
Керівник: Добре треба правильно харчуватися. Як? Що треба їсти? Які продукти корисні, а які ні? Зясувати нам допоможе гра «Корисно чи ні»
(Керівник пояснює правила гри, роздає картки із зображенням продуктів корисних і не корисних)
Вихованці починають вибирати картки.
Керівник: (Допомагає, пояснює, чому не можна їсти чіпси, шкідливу їжу, чому солодке потрібно їсти помірно)
Вихованці: Із завданням справляються.
Керівник: Ще у Мишка очі стали погано бачити, болять. Діти, що треба Їсти?
Вихованці: відповіді дітей ( Яблука, моркву та інше)
Керівник: Правильно. Треба їсти гарбуз, перець болгарський, морква, яблука (показує картинки із зображенням овочів і фруктів).
Приказує: Краще бачить той, хто моркву жує і пє морквяний сік.
Щоб зберегти здоровими свої оченята, ми з вами зробимо гімнастику для очей і навчимо Ведмедика.
(Показує картинки-схеми гімнастики для очей)
Приказує: поведи очима вліво непомітно ненароком,
Хто з тобою поруч зліва голосно відповідай?
Вихованці: Голосно називають імя дитини.
Керівник: А тепер очима вправо ти уважно дивись.
Хто з тобою поруч праворуч тихо-тихо говори.
Вихованці: Тихо називають імя дитини.
Керівник: Які ви всі молодці, як ви допомогли ведмедику, тепер він не буде хворіти. А ми з Михайликом приготували вам подарунок. Вимийте руки.
 Вихованці: Вимили руки.
Керівник: Ми з вами зробимо корисний фруктовий шашличок. На ці деревяні палички (показ) ми нанизуємо ось ці нарізані шматочки фруктів.
У процесі приготування керівник надає допомогу дітям, що зазнають труднощі, задає питання? Який з цих фруктів ти любиш? По закінченню роботи бажає всім приємного апетиту.
А Мишуткі додому треба, він усім говорить спасибі!
Керівник: Мишко не забувай прислівя
«Я здоровя бережу, сам собі допоможу!



Джерело інформації - Інтернет














Немає коментарів:

Дописати коментар